Filtry samochodowe – kiedy i jakie wymieniać
Filtry to takie element samochodu, które dla wielu kierowców nie sa warte uwagi, aczkolwiek zapomnienie o wymianie któregoś z nich może skończyć się bardzo źle.
Filtr powietrza
ego zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami i pyłami znajdującymi się w powietrzu. W większości przypadków, filtry są zaprojektowane, aby pasowały tylko do konkretnych modeli samochodów. Z tego też powodu nie należy zakładać filtra o większej niż zalecana przepustowości, gdyż nie będzie on należycie oczyszczał powietrza. Filtr o mniejszej przepustowości zwiększy natomiast ilość sadzy w spalinach, a ponadto podniesie spalanie.
Im bardziej zanieczyszczone jest środowisko, w którym się przemieszczamy samochodem, tym częściej ten filtr powinien być wymieniany. W naszych polskich realiach będzie to ok. 15 tys. km. Zaniedbanie tej czynności oznacza szybsze zużycie elementów silnika, a także pogorszenie jego osiągów, gdyż im mniej powietrza dostaje się do komory silnika (z powodu zanieczyszczonego filtra), tym mniej paliwa jest do niego podawane.
Filtr kabinowy
Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do wnętrza pojazdu. Jest szczególnie istotny dla alergików, jednak nie tylko – brudny filtr sprzyja uciążliwemu parowaniu szyb, powstawaniu nieprzyjemnych zapachów oraz ogólnemu pogorszeniu samopoczucia i koncentracji ze względu na brak dopływu świeżego powietrza. Bardziej zaawansowane – węglowe – filtry zapobiegają także przedostawaniu się spalin i smogu do kabiny. Aby jednak filtr kabinowy właściwie spełniał swoje zadanie, całe powietrze, jakie dostaje się do wnętrza samochodu, musi zostać przez niego oczyszczone – innymi słowy, jeżeli są otwarte okna lub szyber-dach, filtr nic nie da. Wymienia się go raz do roku lub co 15 tys. km. Jest to jedyny filtr, jaki nie wpływa na stan techniczny pojazdu, ale komfort jazdy też jest istotny.
Filtr paliwa
Jest montowany w celu oczyszczenia paliwa z cząsteczek zanieczyszczeń, a w przypadku ON – także z wody (służą do tego specjalne odwadniacze, które należy opróżniać co 20 tys. km). W samochodach z silnikiem benzynowym woda jest oddzielana już w baku. Zaniedbanie wymiany wpłynie niekorzystnie na wtryski, bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia. Spowoduje także, że do silnika będzie się dostawało mniej paliwa, niż powinno. Filtr taki powinno się wymieniać przeważnie co 40-60 tys. km, ale wartości te mogą się różnić w zależności od rodzaju paliwa i jego jakości, a także od stopnia zaawansowania technologicznego samochodu (dotyczy to zwłaszcza silników wysokoprężnych, szczególnie tych z common rail’em). Wiele samochodów jest wyposażonych w więcej, niż tylko jeden tego typu filtr.
Filtr oleju silnikowego
Powinien być wymieniany wraz z każdą wymianą oleju. Skutki zaniedbania będą takie, że olej wraz z zanieczyszczeniami będzie krążył w silniku, zmniejszając żywotność jego elementów, ponieważ jego zanieczyszczenie nie zmniejsza przepustowości. Olej z dodatkiem różnych pyłów i drobinek siłą rzeczy staje się bardziej lepki, a zatem nie smaruje już tak skutecznie, jak jego czysty odpowiednik.
Zdecydowanie zalecamy zakup filtrów renomowanych marek. Różnica w cenie jest przeważnie niewielka, a różnica w jakości – ogromna.
Jeśli masz wątpliwości co do stanu filtrów w samochodzie – skorzystaj z usług warsztatu AUTO ELEKTROMECHANIKA SAMOCHODOWA ZYGMUNT SEWERA.