Jak dobrać amortyzatory do auta, kiedy należy wymienić
Każdy użytkownik samochodu powinien rozumieć czym jest amortyzator i jak jest istotny dla funkcjonowania pojazdu. Amortyzatory, obok opon, mają kluczowe znaczenie dla przyczepności pojazdu. Amortyzator to mechanizm podwozia spełniający wiele zadań. Najważniejszym z nich, jak wskazuje nazwa, jest amortyzowanie, czyli niwelowanie, tłumienie wszystkich drgań z elementów sprężystych, np. sprężyn. Z drugiej strony amortyzator ma także zapewnić komfort jazdy, musi być w miarę możliwości miękki i elastyczny.
Stosuje się dwa rodzaje amortyzatorów. Olejowy, który działa na zasadzie dwóch zaworów, przez które przepływa ciecz niwelująca drgania. Takie amortyzatory mogą zapewnić większy komfort jazdy kosztem mniejszej siły tłumienia, przyczepności i czasu reakcji. Drugi rodzaj to amortyzatory gazowe, w których zamiast zamiast samej cieczy mamy do czynienia z mieszanką gazu z płynem. Gazowe są skuteczniejsze od olejowych (gaz sprawdza się lepiej od samego oleju), przez co są popularniejsze – są sztywniejsze, dają lepszą przyczepność pojazdu. Należy jednakże pamiętać, że amortyzatory gazowe nie są w pełni wolne od cieczy – jest ona niezbędna ze względu na konieczność niwelowania tarć w tłoczyskach. Niekwestionowanym plusem gazowych jest mniejsza podatność na panujące warunki atmosferyczne – gaz nie zmienia tak wyraźnie swoich parametrów, jak olej pod wpływem temperatury. Ponadto amortyzatory gazowe można częściowo regulować, określać parametry pracy.
Fakty i mity o amortyzatorach
Kondycja amortyzatora w dużej części zależy od stylu jazdy kierowcy. Generalnie po 80 do 100 tysięcy kilometrów przebiegu auta amortyzator traci swoją charakterystykę i nadaje się do wymiany. Mało kto sobie zdaje sprawę, że jest to jeden z najbardziej eksploatowanych elementów podwozia. Przykładowo na każde przejechane 10 kilometrów, amortyzator wykonuje tysiące cykli.
Nie warto regenerować amortyzatorów. Na dłuższą metę ekonomicznie i jakościowo to się nigdy nie opłaci. Amortyzatory mają stosunkowo krótką żywotność, a proces ich regeneracji nie będzie w pełni zadowalający.
Typowe oznaki niesprawnych amortyzatorów, to m.in.: koła odrywające się od nawierzchni i podskakujące podczas ostrego hamowania, znaczne przechyły podczas zakrętów oraz efekt „pływania” i „bujania” pojazdu w czasie pokonywania np. torów klejowych, poprzecznych uskoków, nierównomierne zużycie opon, wyciek oleju z amortyzatora.
Amortyzatory wymieniaj parami
Zepsuty amortyzator powoduje uszkodzenie całego zawieszenia. Pamiętajmy również, że amortyzatory zawsze powinno wymieć się parami, ze szczególnym uwzględnieniem tylnej osi. Jeżeli już zdecydujemy się na zmianę amortyzatorów, koniecznie trzeba dokonać wyboru spośród uznanych marek.
Jeśli masz problem ze amortyzorami w swoim samochodzie – skorzystaj z usług warsztatu AUTO ELEKTROMECHANIKA SAMOCHODOWA ZYGMUNT SEWERA.