Kontrola stanu opon przed wyruszeniem w daleką drogę
Od czego zacząć sprawdzanie stanu opon ? Od wieku opony: nie wolno używać opon, które mają więcej niż 10 lat od daty produkcji. Jeżdżenie na takich starych gumach to duże ryzyko. Jak sprawdzić wiek opony? Na boku opony znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie 4 cyfry tego kodu to wyznaczenie daty produkcji opony. Np. DOT MLX 3509 to opona wyprodukowana w 35 tygodniu 2009 roku.
Następnie kontrolujemy głębokość bieżnika i stan opon. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon letnich warto jednak zmienić opony, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, bo już wtedy ma znacznie ograniczone osiągi. Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości też już na poziomie 3, a nawet 4 mm. Ciśnienie opon najlepiej jest sprawdzać przy zimnych oponach, rano lub po min. 30-minutowym postoju.
Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach uchroni oponę przed wieloma uszkodzeniami. Ciśnienie powinno się sprawdzać co 2 tygodnie (minimum to raz w miesiącu), i trzymać się wytycznych zalecanych przez producenta. Jeśli nie masz czasu na regularną kontrolę opon, to postaraj się obejrzeć je dokładnie zawsze gdy: często jeździsz z dużymi obciążeniami, masz podejrzenie uszkodzenia, bo otarłeś bok opony, najechałeś na jakiś przedmiot, krawężnik, dziurę w jezdni. Skąd ta ostrożność? Gwałtowne uderzenie opony o krawężnik lub wpadnięcie w dziurę może spowodować uszkodzenie osnowy opony, czyli osłabienie jej szkieletu. W miejscu takiego uszkodzenia pojawia się bąbel, który może pęknąć w czasie jazdy (wystrzał) i spowodować gwałtowny spadek ciśnienia w oponie a dalej utratę panowania nad pojazdem.
Można sprawdź czy w bieżniku opony nie zalegają kamienie. Możesz je usunąć, ale tylko nieostrym narzędziem.
Przede wszystkim jednak sprawdź oponę czy nie ma uszkodzeń wynikających z eksploatacji.
Co to są uszkodzenia eksploatacyjne? To takie uszkodzenia, które powstają w trakcie normalnego użytkowania. Zbadaj czy powierzchnia opony jest wolna od ciał obcych (np. gwoździ, wkrętów), czy nie jest przecięta lub nie ma przerw lub ubytków w budowie, czy nie jest rozerwana, czy bieżnik i każdy inny element opony pozostają na swoim miejscu i mają odpowiedni wygląd, czy opona nie ma wybrzuszeń i nieregularności i, przede wszystkim, czy bieżnik opony zużywa się równomiernie. Wskazówką dla szukania uszkodzeń eksploatacyjnych może być ściąganie auta na boki lub drżenie kierownicy. Najczęstszą przyczyną uszkodzeń eksploatacyjnych jest niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach, nieprawidłowy montaż opon, zły dobór i montaż felg. Przecięcia, uszkodzenia przez środki chemiczne i oleje, odseparowanie bieżnika, rozwarstwienia gumy od razu nakazuję od razu taką oponę wymienić.
Jeśli masz wątpliwości co do stanu swoich opon – skorzystaj z usług warsztatu AUTO ELEKTROMECHANIKA SAMOCHODOWA ZYGMUNT SEWERA.