Zadzwoń do nas Zobacz dojazd

AUTO ELEKTROMECHANIKA

ZYGMUNT SEWERA

ul. Baściki 5, 32 - 650 Kęty

Czynne:

poniedziałek - piątek

8:00 do 16:00

Start / Aktualności / Samochód sam skręca (ściąga) przy hamowaniu

Samochód sam skręca (ściąga) przy hamowaniu

Opublikowano: 1 marca 2017
Samochod-sam-skreca-przy-hamowaniu-1
logo
ul. Baściki 5, 32 - 600 Kęty, tel: +48 33 810 81 67, www.autosewera.pl

Jeżeli zauważyłeś niepokojące ściąganie samochodu w prawo lub w lewo podczas jazdy na wprost (lub podczas hamowania), jak najszybciej zjedź do warsztatu. Tego typu uszkodzenia mają to do siebie, że z czasem będzie tylko gorzej i niewiele trzeba aby autu wymknęło się spod twojej kontroli.

Zanim cokolwiek zaczniesz sprawdzać sprawdź jednak ciśnienie w oponach. Banalny powód, ale bardzo częsty.

Zwykle pierwszym podejrzanym, jest zawieszenie pojazdu, które w naszych warunkach jest wyjątkowo mocno narażone na uszkodzenia istotnych elementów wpływających na bezpieczeństwo podróżowania. Przyczyną może być tutaj np. nieprawidłowo ustawiona zbieżność, wyprzedzanie sworznia zwrotnicy, lub kąt nachylenia koła. W przypadku uszkodzenia jakiegokolwiek elementu zawieszenia, jego naprawa lub regulacja przeważnie nie jest możliwa i kierowcy nie pozostaje nic innego, jak wymiana tegoż elementu.

Następnym powodem może się okazać geometria. Ściąganie może być bowiem spowodowane nieprawidłowo ustawioną zbieżnością, wyprzedzania sworznia zwrotnicy, lub kątem nachylenia koła. Nie w każdym samochodzie istnieje możliwość ustawienia go. Jeżeli w twoim modelu się nie da (a jest duże prawdopodobieństwo, że się nie da, jeżeli twój samochód posiada kolumny McPhersona).

Może też się okazać, że auto było uderzone (niestety często spotykane w tanich autach z drugiej ręki) i naprawa nie przebiegła do końca tak, jak powinna, albo też mechanik nie był wstanie doprowadzić zawieszenia do stanu idealnego. Ściąganie będzie wówczas spowodowane przekrzywieniem jednej z osi.

Przyczyną ściągania może być też zablokowanie się klocków hamulcowych na jednym z kół, i to możesz bez problemu sprawdzić samodzielnie – wystarczy, że po jeździe sprawdzisz, czy przypadkiem jedno z kół nie jest podejrzanie gorące w porównaniu z pozostałymi.

Częstą przyczyną ściągania są też wady opon, np. ich nierównomierne zużycie. Najprostszą metodą na sprawdzenie tego jest zamiana opon prawych z lewymi. Użytkownicy opon kierunkowych mogą się obawiać wykonywania tego rodzaju testów, ale nie ma się czego bać – jeżeli przełożysz opony wyłącznie w celu sprawdzenia, a potem założysz je z powrotem na właściwe miejsce, nic im się nie stanie. Jeżeli podczas testu auto dalej będzie ściągało w tą samą stronę, możesz wykluczyć winę ogumienia. Jeżeli natomiast zaczęło ściągać w przeciwnym kierunku, znalazłeś powód. Winowajcy pozbądź się czym prędzej i załóż nowe opony.

Dla prawidłowej lokalizacji usterki pomocne jest też określenie, w jakich sytuacjach samochód ściąga. Jeżeli zauważasz to podczas przyspieszania bądź hamowania, lub jeżeli wtedy problem się nasila, to należy dokładnie przyjrzeć się miejscom, w których mogą pojawić się luzy w zawieszeniu, czyli sworzniowi wahacza oraz tulejce metalowo-gumowej. Luzy spowodowane zużyciem tych elementów powodują, że właśnie przy hamowaniu oraz przyspieszaniu oś się przesuwa, a auto chce zjechać na sąsiedni pas.

Może też się okazać, że do wymiany są sprężyny przedniego zawieszenia. Uwaga – zawsze należy wymieniać je parami, nigdy pojedynczo, gdyż auto zacznie ściągać w przeciwnym kierunku.

Jeżeli zauważyłeś ściąganie samochodu podczas jazdy lub hamowania – skorzystaj z usług warsztatu AUTO ELEKTROMECHANIKA SAMOCHODOWA ZYGMUNT SEWERA.