Jak postępować po zagotowaniu płynu w chłodnicy
Czasem podczas jazdy w upalne dni zdarza się, że temperatura silnika bardzo mocno rośnie lub dochodzi do zagotowania i wycieku płynu chłodniczego.
Kiedy zauważymy wzrost temperatury silnika lub parę wydobywającą się spod maski, należy natychmiast przerwać jazdę i, nie wyłączając silnika, jak najszybciej podnieść maskę, ułatwi to wymianę powietrza w komorze silnika. W drugiej kolejności trzeba sprawdzić, czy wentylator się obraca lub czy napędzający go pasek klinowy jest cały na swoim miejscu, oraz czy nie widać wycieku płynu chłodzącego. Jeśli widzimy wyciek – jak najszybciej wyłączamy silnik.
Jeżeli nie ma żadnych zewnętrznych objawów uszkodzeń, a płyn chłodniczy nie leje się strumieniem na drogę i chłodnica jest gorąca, trzeba odczekać kilka minut, jednocześnie obserwując wskaźnik temperatury. Wcześniej warto obejrzeć wloty powietrza (tzw. atrapę) i przednią stronę chłodnicy, czy nie została zasłonięta np. przez gazetę lub torbę foliową, którą ktoś rzucił na jezdnię. Może się okazać, że w samochodzie są dalej „pozimowe” elementu przysłaniające chłodnicę np. kartony lub folie – oczywiście trzeba wszystkie usunąć.
Pod żadnym pozorem wolno nie otwierać korka wlewowego do układu chłodzącego, kiedy silnik jest gorący.
Jeżeli wszystko wydaje się być w porządku, a silnik nie stygnie, wyłączyć go i po odczekaniu aż ostygnie, sprawdzić kolejno: poziom cieczy chłodzącej, naciąg paska klinowego, i na końcu działanie termostatu. Jeżeli wszystko działa poprawnie, prawdopodobnie układ chłodzenia jest zamulony kamieniem kotłowym lub innymi zanieczyszczeniami.
Jeśli zdarzyła Ci się taka sytuacja jak opisane wyżej – skorzystaj z usług warsztatu AUTO ELEKTROMECHANIKA SAMOCHODOWA ZYGMUNT SEWERA.