Jaki olej do silnika i dlaczego warto go wymieniać
Właściwie dobrany olej silnikowy jest niezwykle ważnym elementem samochodu. O ile oczywiste jest to, że bez oleju silnik nie będzie działał, to jego prawidłowa praca jest możliwa tylko wtedy, gdy został dobrany zgodnie z zaleceniami producenta.
Po drugie – dobrze dobrany i systematycznie i porę wymieniany olej silnikowy wydłuża żywotność silnika, a co za tym idzie – pozwala na uniknięcie kosztownego remontu. Nigdy nie wolno wlewać oleju o parametrach niższych, niż te przewidziane przez producenta. To jest podstawowa zasada.
Oleje silnikowe mają dwa parametry i takie są odpowiednie oznaczenia na opakowaniach. Najczęściej oleje są oznaczone przez dwie wartości przedzielone myślnikiem, np. „5W-40”. Cyfry poprzedzające „W” (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura, w jakiej dany olej może być stosowany. W praktyce oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują dobry rozruch silnika oraz szybki dopływ oleju do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach.
Cyfry znajdujące się po myślniku „-„, oznaczają lepkość w wysokich temperaturach. Im większa cyfra, tym wyższa może być temperatura zewnętrzna, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach 40, 50 i więcej gwarantują właściwe smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach.
Oleje dzielą się także ze względu sposób wytworzenia: mineralne (15W-40, 15W-50), półsyntetyczny (10W-40) i syntetyczny (0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-60). Różnią się one właściwościami, które wynikają z odmiennego procesu produkcji.
Co zrobić jeśli kupujemy używane auto ? Dopytajmy się, z jakiego rodzaju oleju korzystał poprzedni właściciel i w większości przypadków powinniśmy lać olej o takiej samej specyfikacji.
Nigdy nie zmieniajmy oleju na syntetyczny, jeśli poprzednio był wykorzystywano olej mineralny. Syntetyk ma bowiem silne właściwości myjące, i w sytuacji gdy poprzedni właściciel stosował olej mineralny, może to spowodować rozszczelnienie silnika i wypłukanie osadów. A to natomiast oznacza poważne ryzyko zatkania kanałów olejowych i zatarcia silnika.
Jak często należy wymieniać olej ?
Tutaj decydujące znaczenie ma zalecenie producenta auta. Najczęściej normy producentów wyznaczają okres wymiany oleju w silnikach benzynowych po pokonaniu 30 000 km. Z kolei w silnikach diesla z wtryskiem bezpośrednim wartością graniczną jest 20 000 km, a w pozostałych jednostkach wysokoprężnych – 15 000 km. W pewnych samochodach (chociażby w Mercedesie czy BMW) o wymianie przypomina nam komputer pokładowy, zależnie od stanu oleju.
Ale oprócz przebiegu trzeba wziąść po uwagę jeszcze czas i dlatego wymiana powinna nastąpić przynajmniej raz na 12 miesięcy. Po tym czasie olej zaczyna tracić swoje właściwości, w silniku cały czas zachodzą reakcje chemiczne, które na niego wpływają. Oprócz tego skrapla się para wodna. Do oleju dostają się również obce substancje (zanieczyszczenia), mimo tego, że przepływa on przez filtr.
Jeśli zamierzasz wymienić olej i masz wątpliwości jaki wybrać – skorzystaj z usług warsztatu AUTO ELEKTROMECHANIKA SAMOCHODOWA ZYGMUNT SEWERA.