Zadzwoń do nas Zobacz dojazd

AUTO ELEKTROMECHANIKA

ZYGMUNT SEWERA

ul. Baściki 5, 32 - 650 Kęty

Czynne:

poniedziałek - piątek

8:00 do 16:00

Start / Aktualności / Problemy z filtrem cząstek stałych dpf – naprawa, diagnostyka

Problemy z filtrem cząstek stałych dpf – naprawa, diagnostyka

Opublikowano: 1 listopada 2016
filtr-dpf
logo
ul. Baściki 5, 32 - 600 Kęty, tel: +48 33 810 81 67, www.autosewera.pl

Filtr cząstek stałych, znany również pod dwoma skrótami: DPF oraz FAP, jest montowany w większości nowych samochodach napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Filtry DPF/DFP zaprojektowano po to, żeby kompletnie wyeliminować ze spalin pył lub sadzę, co ma na celu produkować czystsze spaliny. Ale w praktyce zarówno kierowcy jak i mechanicy są zgodni, że filtry cząstek stałych DPF, DFP sprawiają o wiele więcej kłopotów niż realnie przynoszą pożytku.

Cechą charakterystyczną filtrów DPF jest to, że po jakimś czasie zapychają się i tracą wydajność. Kiedy to nastąpi na desce rozdzielczej zapala się kontrolka, zaś silnik zaczyna powoli tracić moc. Przechodzi w tzw. tryb awaryjny.

Jak postępować w przypadku zaświecenia się kontrolki DPF (co oznacz konieczności wypalenia filtra) ?

Aby sadze uległy wypaleniu, trzeba przejechać dystans ok. 20-30 kilometrów ze stałą prędkością. W tym czasie silnik powinien pracować na podwyższonych obrotach, zaś prędkość auta nie powinna przekraczać ok. 80 km/h i powinna być stała. Wówczas silnik emituje zwiększone ilości dwutlenku węgla, który powoduje stopniowe wypalanie sadzy.

I tu pojawia się problem. Bo o ile kontrolka zapali się w trasie, to kierowca może sobie pozwolić na taki przejazd. Ale co ma zrobić użytkownik auta w mieście? Przejechanie 20 kilometrów ze stałą prędkością w takich warunkach jest praktycznie niemożliwe.

Wykonujemy usługę wyłączenia-usunięcia filtra cząstek stałych DPF / FAP poprzez usunięcie go z oprogramowania sterownika ECU (tak jakby go nigdy nie było w aucie).

Na rynku oferowanych jest kilka metod radzenia sobie z niedrożnym filtrem cząstek stałych, oczywiście poza wymianą na nowy. Jednakże wszystkie sposoby regeneracji filtra, czyli jego czyszczenia, są rozwiązaniem doraźnym lub wręcz w ogóle nieskutecznym. W takim przypadku problem po krótkim czasie pojawia się na nowo. W dodatku w niektórych autach ponosimy niemałe koszty płynu katalitycznego (dodatku do paliwa).

Jedynym skutecznym sposobem pozbycia się problemu z filtrem cząstek stałych jest jego usunięcie ze sterownika ECU co umożliwia nam usunięcie fizyczne wkładu wyłapującego cząsteczki stałe. Po takiej operacji w systemach z płynem katalitycznym zamiast dodatku można do zbiorniczka płynu dolać zwykły olej napędowy i raz na zawsze zapomnieć o filtrze cząstek stałych w samochodzie.

Jeśli masz wątpliwości co do stanu filtra cząstek stałych – skorzystaj z usług warsztatu AUTO ELEKTROMECHANIKA SAMOCHODOWA ZYGMUNT SEWERA.